Φωτεινά παραδείγματα.

Είναι λίγο πολύ γνωστή η αποστροφή μου στην πλειονότητα των κληρικών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, επειδή κυρίως οι διδαχές, οι λόγοι και τα κηρύγματά τους απέχουν πολύ τόσο από τον πραγματικό τρόπο ζωής τους αλλά και από το νόημα της διδασκαλίας του Ιησού, τουλάχιστον έτσι όπως την έχω κατανοήσει εγώ.

Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Όπως παντού άλλωστε.

Πρόσφατα, έπεσε στα χέρια μου το μήνυμα του Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής προς τους μαθητές των σχολείων. Δεν γνωρίζα τίποτα για το ποιόν αυτού του ανθρώπου. Ούτε ποιος είναι, ούτε ποια είναι η πορεία του στην εκκλησία, ούτε τι παιδεία έχει. Για να πω την αλήθεια ούτε το όνομά του δεν γνώριζα πριν διαβάσω την αξιοθαύμαστη αυτή επιστολή του, την οποία πριν παραθέσω, θα ήθελα να αναφέρω δυο τρια πράγματα από το βιογραφικό του, το οποία βρήκα μετά από αναζήτηση στο διαδίκτυο, με αφορμή πάντα το εν λόγω μήνυμά του.

Ο π. Νικόλαος Χατζηνικολάου λοιπόν, σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μετά συνέχισε τις σπουδές του στο Harvard και το MIT, όπου έλαβε μεταπτυχιακούς τίτλους και διδακτορικό. Έχει διδάξει στο Harvard, στο MIT, στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θεολογία σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη.

Το μήνυμα:

Μήνυμα προς τους μαθητές. Σελίδα 1/2

Μήνυμα προς τους μαθητές. Σελίδα 2/2

Τέτοιοι άνθρωποι δεν είναι απλώς εκπρόσωποι του Θεού επί της γης, αλλά αντιπρόσωποι. Μπορεί ο δικός μου λόγος να μην έχει ιδιαίτερη αξία, αλλά νομίζω ότι ένα μεγάλο μπράβο του αξίζει.

Το κείμενο μπορείτε να το βρείτε και εδώ, ενώ η επίσημη ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας και Λαυρεωτικής είναι εδώ.

Advertisements
  1. Σπάνιος άνθρωπος! Με ουσιαστική παιδεία, μια καριέρα που την παράτησε για να ακολουθήσει αυτό το δρόμο. Το γράφω με βεβαιότητα, γιατί τυχαίνει να τον γνωρίζω προσωπικά. Επίσης, ο πιο στενός του συνεργάτης (τώρα μοναχός…) ήταν παιδικός μου φίλος.
    Και η δική μου αποστροφή για τους παπάδες, και τα της εκκλησίας είναι γνωστή, αλλά εδώ πρόκειται για μια εξαίρεση, που έχει κερδίσει το σεβασμό μου.

    • Αγαπητή μου RoadArtist, εγώ δεν ασχολούμαι καθόλου με τα της εκκλησιαστικής ιεραρχίας. Η πρώτη μου επαφή με τον συγκεκριμένο άνθρωπο ήταν αυτό το υπέροχο μήνυμά του προς τους μαθητές. Δεν γνωρίζω τίποτα άλλο γι’ αυτόν, παρά μόνο ότι αναζήτησα σήμερα στο διαδίκτυο. Αφού όμως το επιβεβαιώνεις κι εσύ, σίγουρα πρέπει να είναι σπάνιος και αξιόλογος άνθρωπος!
      Και που είσαι, αφού τον γνωρίζεις, θα είναι δύσκολο λες να κανόνιζες μια συνάντηση μαζί του; Έχω πολλές απορίες να λύσω…

  2. Δυστυχώς τα φαινόμενα απατούν!
    Έτσι είχα και εγώ πιστέψει στο παρελθόν πως ο Μεσογαίας αποτελεί εξαίρεση στον εσμό του χριστιανικού ιερατείου.
    Στο ΕΠ΄ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ
    ΓΙΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ,Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ,ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗΣ
    γράφω σχετικά με τον Μεσογαίας και τις μεσαιωνικές απόψεις του.
    Άλλωστε και σε αυτό το μήνυμα προτρέπει τα παιδιά να απευθυνθούν κυρίως στον θεολόγο τους να τους δείξει τον δρόμο για την αλήθεια!
    Θου κύριε φυλακήν τω στόματι μου!

    • Αθεόφοβε, επέτρεψέ μου να διαφωνήσω. Για πολλούς λόγους.

      Πρώτα απ’ όλα, για τον εξής απλούστατο: Όταν έφτασε η επιστολή στο mailbox μου, δεν τη θεώρησα ούτε αληθινή αλλά ούτε και ψεύτικη. Έκανα τον κόπο να αναζητήσω την επίσημη ιστοσελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής για να αναζητήσω το κείμενο. Και να που ήταν εκεί και στο τέλος της ανάρτησής μου έχω την αντίστοιχη παραπομπή. Έψαξα να βρω κι αυτά που αναφέρεις ότι είπε ο Μεσογαίας και Λαυρεωττικής στο δικό σου ποστ, αλλά δεν τα βρήκα πουθενά. Πρόσεξε, δεν αμφισβητώ τα λεγόμενά σου, απλώς ήθελα να δω το πλήρες κείμενο, την εγκύκλιο που εξέδωσε. Ίσως η αναζήτησή μου να ήταν πλημμελής, αλλά θα σε παρακαλούσα αν τη βρεις να μου τη στείλεις. Ειδάλλως, απλώς θα θεωρήσω ότι τα όσα αναφέρεις δεν είναι πλήρη κι έτσι βεβαίως δεν μπορώ να τα κρίνω.

      Ένας ακόμα λόγος που θα διαφωνήσω είναι για το σημείο που λες ότι λέει να απευθυνθούν οι μαθητές στους θεολόγους για να τους δείξει την αλήθεια. Μα, αγαπητέ μου Αθεόφοβε, που θα συνιστούσε ένας καθηγητής της ιατρικής να πάει κάποιος που πονάει; Στη μαμή ή στο γιατρό; Ο Μητροπολίτης πρεσβεύει αυτό που πρεσβεύει, καλώς ή κακώς δε θα το κρίνω. Και συνεπεία τούτου είναι να θεωρεί ότι ο θεολόγος είναι αυτός που είναι ο καταλληλότερος μέσα σε ένα σχολικό περιβάλλον για να καθοδηγήσει τα παιδιά. Γιατί, δυστυχώς, φιλόσοφοι στα σχολεία δεν υπάρχουν και οι μαθηματικοί, οι φυσικοί και οι γυμναστές δε νομίζω ότι είναι καταλληλότεροι από το θεολόγο.

      Παρόλα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη και τη μαρτυρία της RaodArtist παραπάνω, νομίζω ότι πρόκειται περί ενός αξιόλογου ανθρώπου. Τέτοια λόγια από τα χείλη ιεράρχη εγώ σπανίως ακούω, για να μην πω ότι δε θυμάμαι την τελευταία φορά που άκουσα κάτι αντίστοιχο. Κι εγώ δεν είμαι φιλικά προσκείμενος στην φάρα των ρασοφόρων, αλλά οφείλω να είμαι αντικειμενικός όταν κάτι είναι ξεχωριστό. Μην ξεχνάς το μύθο που λέει ότι ο Ιμπραήμ φίλησε στο μέτωπο το νεκρό εχθρό του τον Παπαφλέσσα, αναγνωρίζοντας την αξία του, παρά το γεγονός ότι ανήκε σε αντίπαλο στρατόπεδο.

      Παρόλα αυτά όμως, πάντα χαίρομαι Αθεόφοβε να διαβάζω και να σχολιάζω τις απόψεις σου, γιατί αν μη τι άλλο, έχεις την ικανότητα να παραθέτεις επιχειρήματα, άσχετα με το αν συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί τους!

    • Μαίρη
    • 27 Σεπτεμβρίου 2011

    Εγώ πάλι είμαι της άποψης οτι υπάρχουν ιερείς διαμάντια κι υπάρχουν και ποιμένες που σκανδάλισαν και σκανδαλίζουν το ποίμνιο με τις διάφορες ανομίες τους.
    Ομως όπως ψάχνει κανείς να βρεί τον καλό ιατρό για να θεραπευτεί , έτσι πρέπει να ψάξει να βρεί και τον καλό ποιμένα για να κατηχηθεί και να λειτουργηθεί.
    Είμαι σίγουρη πως καλοί ιεράρχες υπάρχουν , μόνο που πρέπει κάποιος να έχει επιμονή για να τους βρεί.
    Η θρησκεία μας έχει ανάγκη απο σωστούς και ενάρετους ιεράρχες για να μας μεταλαμπαδεύσουν ορθά την πίστη μας.
    Καλό απόγευμα

    • Σωστά Μαίρη. Παντού υπάρχουν καλοί και κακοί και πρέπει να ψάξουμε για να βρούμε τα διαμάντια. Απλώς, στον κλάδο των εν Ελλάδι ιερέων η μεγάλη πλειοψηφία βρίσκεται στην σκοτεινή πλευρά κι έτσι συμπαρασύρει και τους καλούς στην αρνητική αξιολόγηση από εμάς. Ο καλός μου φίλος ο Δημήτρης (thinks) με διαβεβαιώνει ότι στο εξωτερικό τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Εκεί οι ιερείς είναι πραγματικά άνθρωποι του Θεού και επιτελούν θεάρεστο έργο. Εδώ στην Ελλάδα έχουν καταντήσει κι αυτοί όπως όλοι μας στην κοινωνία, βαριεστημένοι, που κοιτάζουν την τσέπη τους και με το δε βαριέσαι σε πρώτη ζήτηση!

  3. @atheofovos : μπήκα στην ανάρτηση, αλλά ..παραζαλίστηκα! Μάλλον δεν το «έχω» καθόλου με τα θεολογικά, εννοώ πως αμέσως το παράτησα, δεν προχώρησα παρακάτω. Το πιθανότερο είναι η ανάλυση και η έρευνα σου να παρουσιάζει ενδιαφέρον. Δε ξέρω, δεν έχω κάνει έρευνα στο διαδίκτυο. Απέχω από τα ..θρησκευτικά «κηρύγματα», με αφήνουν παγερά αδιάφορη οι…νουθεσίες, έχω μάθει να βλέπω τους ανθρώπους στα μάτια.. και από αυτήν την εμπειρία κατέθεσα άποψη. Η οποία είναι ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος έχει βοηθήσει καταστάσεις που γνωρίζω, αυτό φυσικά δεν αναιρείται σε καμία των περιπτώσεων από κανένα μα κανένα παραπεμπτικό link! Κατ’ άλλα, σωστά ψάχνεις, και ο ίδιος πάντα είναι ανοικτός σε κριτικές!

  4. όντως έτσι θα έπρεπε να είναι οι ιερείς.Δυστυχώς όμως οι περισσότεροι από αυτούς μπορούν μόνο να αποτελούν παράδειγμα προς αποφυγή

    • Περσέα καλώς ήρθες στο ιστολόγιό μου κι ελπίζω να τα λέμε συχνά.

      Μπορεί πολλοί ιερείς να αποτελούν παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά να που υπάρχουν κι εξαιρέσεις. Όπως παντού άλλωστε. Μακάρι οι εξαιρέσεις αυτές να γίνουν ο κανόνας, άσχετα με το αν συμφωνούμε ή όχι με την ιδεολογία και τη φιλοσοφία της θρησκείας.

      Καλό σου βράδυ.

  5. Ολόκληρη η εγκύκλιος του εδώ
    Βέβαια κάθε λογικός άνθρωπος κάποιον που πονάει δεν χρειάζεται να είναι κανείς καθηγητής της ιατρικής για να τον στείλει στον γιατρό και όχι βέβαια ούτε στον θεολόγο αλλά ούτε και στην μαμή, εκτός αν πρόκειται για ετοιμόγεννη!
    Αντίστοιχα λοιπόν και οι παπάδες δεν μπορεί να προτρέπουν τον κόσμο να μεταλάβει αντί να εμβολιασθεί, λέγοντας, όπως ο Μεσογαίας στην εγκύκλιο του: το καλύτερο εμβόλιο είναι η «μετά καθαρού συνειδότος» και «ακατάκριτος» συχνή συμμετοχή μας στο μυστήριο της Θείας Κοινωνίας.
    Ο ίδιος δε στην ίδια εγκύκλιο με το κύρος των επιστημονικών του τίτλων κατακεραυνώνει όσους δυσπιστούν στο θαύμα της Αναστάσεως του Κυρίου, όσους ειρωνεύονται την εκ παρθένου γέννησή Του και όσους αρνούνται την ευωδία των αγίων λειψάνων !!!
    Υπάρχουν αρκετοί θρησκόληπτοι που είναι πρόθυμοι να τον πιστέψουν.
    Για αυτό ακριβώς τον λόγο θεωρώ απαράδεκτο το να προτρέπονται τα παιδιά να καταφεύγουν σεθεολόγους να τους λύσουν τα προβλήματα τους, γιατί μερικά από αυτά δυστυχώς καταλήγουν κατηχούμενα στα μοναστήρια.
    Τέλος η προσωπική μου άποψη είναι ότι στα σχολεία δεν έχει καμία θέση η εκκλησία ή οποιοσδήποτε Μεσογαίας, και τα θρησκευτικά πρέπει να διδάσκουν μόνο το τι πρεσβεύει η κάθε μία και όχι να αποτελούν κατήχηση για την ορθοδοξία.

    • Αθεόφοβε, θα συμφωνήσουμε 100% στο γεγονός ότι τα θρησκευτικά πρέπει να είναι ένα μάθημα στο οποίο πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά τι πρεσβεύει η κάθε θρησκεία και να μην είναι κατήχηση της κυρίαρχης στην Ελλάδα θρησκείας.

      Διάβασα προσεκτικά την εγκύκλιο του Μητροπολίτη σχετικά με τη γρίπη των πτηνών. Πραγματικά, είναι ένα παραμύθι για παιδιά. Αναρωτήθηκα όμως διαβάζοντάς την γιατί άραγε να συνέταξε ένα τέτοιο κείμενο ένας άνθρωπος της δικιάς του μόρφωσης. Και χωρίς βέβαια ούτε να είμαι στο μυαλό του αλλά ούτε βεβαίως να κάνω το συνήγορό του, ένα μόνο πράγμα μου ήρθε στο μυαλό. Ότι απλώς ήθελε να καθησυχάσει το ποίμνιό του, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη αν κάτι πήγαινε στραβά! Ας μην ξεχνάμε ότι είναι θεμιτό να υποστηρίζει κανείς με θέρμη τα πιστεύω του, έστω κι αν χρειάζεται να καταφύγει και σε παραμύθια για να το καταφέρει.

      Τέλος, απλώς θα ήθελα να αναφέρω την πεποίθησή μου ότι λέγοντας ότι το καλύτερο εμβόλιο είναι η συμμετοχή στο μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, δεν εννοούσε να μην εμβολιάζονται τα παιδιά, αλλά απλώς με αυτό το σχήμα του λόγου του ήθελε να κάνει πιο παραστατική την πεποίθησή του στην ιερότητα του εν λόγω μυστηρίου.

      Κλείνοντας, απλώς θα ήθελα να αναφέρω το ότι παρά το γεγονός ότι δεν γνωρίζω τίποτα για το ποιόν του, σίγουρα θα ήθελα να είναι Μητροπολίτης στη δική μου Μητρόπολη που ο Μητροπολίτης μας ουδέποτε δεν πρόκειται να εκδώσει αντίστοιχη εγκύκλιο προς τους μαθητές των σχολείων και να τους προτρέπει: «Ζητῆστε ποιότητα στὴν παιδεία σας. Ζητῆστε τέτοια παιδεία ποὺ νὰ ἀξίζει
      τὸν κόπο σας, τέτοια παιδεία ποὺ νὰ ἐπενδύει σὲ αὐτὴν τὸ μέλλον σας.»
      Και η κατάληξή του είναι εκπληκτική: «Ὁ θεὸς τῶν θρησκευ-
      τικῶν συμβουλῶν, τῶν ἱστοριῶν καὶ τῶν συμβολισμῶν εἶναι λίγος. Ὁ θεὸς ποὺ
      εἶναι μάθημα στὸ σχολεῖο μὲ βαθμὸ καὶ ἐξετάσεις δὲν ἀξίζει καὶ πολλά. Ὁ
      ἀληθινὸς Θεὸς εἶναι τὸ ζητούμενο.» Γιατί, φίλε μου Αθεόφοβε, ο αληθινός Θεός είναι μέσα στον καθένα από εμάς, απλώς εμείς δε θέλουμε να τον κοιτάξουμε στα μάτια, όπως κάνανε οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Κι ο αληθινός Θεός έχει ελαττώματα σαν και τα δικά μας γι΄αυτό και συγχωρεί. Ο αληθινός Θεός δεν είναι ο αιμοσταγής που έκαψε τα Σόδομα και τα Γόμορρα. Ο αληθινός Θεός είναι αυτός που δεν μπορεί να μας τον διδάξει κανείς, παρά μόνο η Φύση και η Αλήθεια της. Και είναι εκείνος που όσο περισσότερο τον αγνοούμε τόσο περισσότερο μπαίνει μέσα μας κι ας μην το παραδεχόμαστε. Κι όλα αυτά δε σου τα λέει κάποιος θρησκόληπτος, το αντίθετο μάλιστα. Σου τα λέει ένας τεχνοκράτης, που μέσα από την επιστήμη του κατάλαβε πως η Φύση είναι ο Θεός και πως κόντρα σ’ αυτή δεν μπορείς να πας! Όταν έμαθα γιατί πέφτουν τα φύλλα, γιατί ανθίζουν τα λουλούδια, πως φτάνει το νερό από τη ρίζα στο ψηλότερο σημείο του δέντρου, δεκάδες μέτρα από το έδαφος, γιατί βρέχει και γιατί φυσάει, τότε κατάλαβα πως μπορεί ο Θεός των Ισραηλιτών να είναι ένα καλά στημένο παραμύθι, αλλά ο Θεός που υπάρχει μέσα μας και μέσα στη Φύση είναι αληθινός. Απλώς πρέπει να ξέρεις να τον «διαβάσεις», να ξέρεις να συνδιαλέγεσαι μαζί του. Κι αν κάποιοι τον ονομάζουν Ιησού, άλλοι Μωάμεθ κι άλλοι όπως αλλιώς θέλουν, λίγη σημασία έχει…

  6. Αναρωτήθηκα όμως διαβάζοντάς την γιατί άραγε να συνέταξε ένα τέτοιο κείμενο ένας άνθρωπος της δικιάς του μόρφωσης.

    Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα την έχει δώσει, όπως γράφω στο ποστ που παραπέμπω, ο Kurt Wise πτυχιούχος του Πανεπιστημίου του Σικάγου και με δύο μεταπτυχιακά στην γεωλογία και την παλαιοντολογία στο Harvard όταν πήρε την Bίβλο και ψαλίδισε κάθε εδάφιο της που δεν είναι συμβατό με την επιστήμη.
    Στο τέλος είχαν απομείνει τόσο λίγα από την Βίβλο ώστε όπως λέει και ο ίδιος:
    όσο και αν προσπαθούσα, και μολονότι είχαν παραμείνει άθικτα τα περιθώρια όλων των σελίδων της Άγίας Γραφής, ήταν αδύνατον να σηκώσω το βιβλίο χωρίς αυτό να σχίζεται στα δυο. Έπρεπε να λάβω μια απόφαση μεταξύ της εξέλιξης και των Γραφών.
    Είτε οι γραφές έλεγαν την αλήθεια και η εξέλιξη ήταν λάθος είτε η εξέλιξη ήταν η αλήθεια και έπρεπε να πετάξω τη Βίβλο(…).
    Ακριβώς αυτή η νύχτα εκείνη αποδέχτηκα το λόγο του θεού και απέρριψα όλα όσα θα μπορούσαν ποτέ να τον διαψεύσουν, συμπεριλαμβανομένης και της εξέλιξης. Μαζί με όλα αυτά, με μεγάλη μου λύπη, έριξα στη φωτιά τα όνειρα και τις ελπίδες μου για την επιστήμη.

    Επίσης στο ίδιο ποστ σε μια απάντηση διευκρινίζω πως:
    Ότι γράφω αφορούν την ΘΡΗΣΚΕΙΑ, την οποιαδήποτε θρησκεία, και όχι τον ΘΕΟ.
    Πάντως σε σχέση με την ύπαρξη ή όχι του θεού με καλύπτει απόλυτα αυτό που είχε πει η Έλλη Αλεξίου σε μια συνέντευξη της στον Δημ.Γκιώνη.
    Είπε:
    Ποτέ δεν με απασχόλησαν αναπάντητα ερωτήματα: η ύπαρξη ή όχι του θεού, ή η μετά θάνατον ζωή.
    Δεν μπορώ να αποδείξω ούτε την ύπαρξη, ούτε την ανυπαρξία τους, γι΄ αυτό τα σέβομαι και σωπαίνω.
    Βέβαια κάποιος άλλος είπε:
    Αν υπήρχε θεός, το παρφέ σοκολάτα θα είχε δύο θερμίδες το πεντόκιλο!

    • Φίλε μου Αθεόφοβε, παρά το γεγονός ότι η πράξη του Kurt Wise μοιάζει να είναι σωστή, θα ήθελα για λίγο να σκεφτείς τι θα γινόταν αν ένας ιερέας έπαιρνε το Origin of Species του Δαρβίνου κι έκανε το ίδιο πράγμα. Θα κατέληγε στο ίδιο συμπέρασμα! Κι ενδεχομένως να έριχνε στη φωτιά την πίστη του! Οπότε, ως μέθοδος νομίζω δεν είναι σωστή.

      Η θρησκεία, και μιλώ για κάθε θρησκεία, είναι περισσότερο μια φιλοσοφική στάση ζωής παρά μεθοδολογία. Και ως τέτοια, κατά τη γνώμη μου, δεν μπορούμε εύκολα να την βάλουμε πλάι πλάι στην επιστήμη και να τις συγκρίνουμε. Κατά τη γνώμη μου μοιάζουν και διαφέρουν σε ένα μόνο σημείο: Το δόγμα. Από τη μια μεριά έχουμε την πλειονότητα των θρησκειών που λένε ότι είναι θεόσταλτες κι έτσι εξ’ ορισμού είναι δογματικές, με αποτέλεσμα οτιδήποτε έξω από αυτές να είναι αιρετικό ή μίασμα αν θες. Από τον κανόνα αυτό είχε ξεφύγει μόνο η θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων, που δεν ήταν «εξ’ αποκακλύψεως» κι έτσι δεν ήταν δογματική (διάβασε αν θες ένα ενδιαφέρον άρθρο του φίλου του Θωμά εδώ). Κι από την άλλη έχουμε την Επιστήμη η οποία από μια παλεύει να καταρρίψει τα δόγματα δημιουργώντας όμως νέα στην προσπάθειά της αυτή! Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, αλλά αν το σκεφτείς καλά, έτσι είναι. Είπε ο Αϊνστάιν ότι E=mc2. Πόσοι το αμφισβητούν; Ελάχιστοι. Κι αν κάποιος επιστήμονας πει κάτι διαφορετικό οι συνάδερφοί του θα τον θεωρήσουν αιρετικό και θα τον βγάλουν στο περιθώριο. Κι όμως η αλήθεια μπορεί να είναι τελείως διαφορετική στην πραγματικότητα! Και που διαφέρουν; Στο γεγονός ότι ο πιστός δεν αλλάζει την πίστη του με τίποτα ενώ ο επιστήμονας από τη στιγμή που θα αποδειχτεί κάτι ότι δεν ισχύει, θα αλλάξει τη γνώμη του αμέσως.

      ‘Όσον αφορά στην ύπαρξη του Θεού ή όχι, θα ακούσεις τόσες απόψεις όσοι και οι άνθρωποι πάνω στον πλανήτη. Μερικοί πιστεύουν ότι υπάρχει. Κάποιοι πάλι όχι. Το θέμα είναι να μην είμαστε και σ’ αυτό δογματικοί. Νομίζω ότι το καλύτερο πράγμα είναι αυτοί που πιστεύουν ότι υπάρχει να Τον αμφισβητούν κι αυτοί που πιστεύουν ότι δεν υπάρχει να ψάξουν να Τον βρουν. Μόνο έτσι μπορεί κάποιος να καταλήξει σε όσο το δυνατόν πιο ασφαλές συμπέρασμα. Προσωπικά, θα κατέτασσα τον εαυτό μου στη δεύτερη κατηγορία. Το σίγουρο πάντως είναι, ότι κάποιος πραγματικά κυβερνάει το Σύμπαν. Κι αυτός είναι η Φύση με τους κανόνες της, γνωστούς ή άγνωστους σε μας.

  7. Η διαφορά μεταξύ πιστού και επιστήμονα είναι ότι ο επιστήμονας δεν θεωρεί τίποτα σαν δόγμα εφ΄όσον κάποιος με επιστημονικό τρόπο κατάφερε να το καταρρίψει .
    Ήδη το E=mc2 ;έχει αρχίσει να αμφισβητείται από το πείραμα του CERN και τα νετρίνα.
    Στο ποστ που έχω βάλει το λινκ έχω γράψει σχετικά:
    Στο βιβλίο του, Η περί θεού αυταπάτη, ο Richard Dawkins ,αναφέρει την περίπτωση ενός διακεκριμένου επιστήμονα ,από το τμήμα Ζωολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που για χρόνια πίστευε και δίδασκε ότι ένα μικροσκοπικό ενδοκυττάριο οργανίδιο, το σύμπλεγμα Golgi, δεν υπάρχει.
    Όμως σε μια διάλεξη που έκανε ένας επισκέπτης αμερικανός κυτταροβιολόγος , αυτός
    παρουσίασε απολύτως πειστικά στοιχεία ότι αυτό υπάρχει.
    Στο τέλος της διάλεξης ο ηλικιωμένος επιστήμονας σηκώθηκε, έσφιξε το χέρι του ομιλητή και είπε με πάθος:Αγαπητέ μου θέλω να σας ευχαριστήσω. Έκανα λάθος τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια!
    Ο επιστήμονας παραδέχεται την πραγματικότητα ενώ αντίθετα καμία επιστημονική απόδειξη δεν πρόκειται να πείσει τον Μεσογαίας ότι τα διάφορα λείψανα δεν ευωδιάζουν!
    Όσο για τον θεό έχω γράψει την θέση μου στο προηγούμενο ποστ.

    • θα με συγχωρέσεις φίλε μου Αθεόφοβε, αλλά αυτός ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης δεν πρέπει να έστεκε και πολύ καλά! Εδώ δε μιλάμε για κάτι το υποθετικό, το οποίο ενδεχομένως να επιδέχεται αμφισβητήσεως, αλλά για κάτι πραγματικό, απτό, το οποίο, αν είχε τη στοιχειώδη λογική, θα έπαιρνε ένα μικροσκόπιο και θα μπορούσε να διαπιστώσει ή όχι την ύπαρξή του. Οπότε, μάλλον δε μιλάμε για επιστήμονα, αλλά για βλάκα, και συγχώρεσέ μου την έκφραση. Στο πανεπιστήμιο, το σύμπλεγμα Golgi ήταν από τα πρώτα πράγματα που είδα με το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο, οπότε, αν ο καθηγητής μου μου έλεγε ότι δεν υπάρχει, απλώς θα του έδειχνα μια φωτογραφία και δε θα χρειαζόταν ολόκληρη διάλεξη για να τον πείσω.

      Αλλά μιας και το έφερε η κουβέντα, απλώς θα ήθελα να αναφέρω ότι το εργαστήριο με τα μικροσκόπια ήταν για μένα μια μαγική στιγμή στις σπουδές μου. Ένας φανταστικός μικρόκοσμος ήταν μπροστά στα μάτια μου και πράγματα που δεν είχα ξαναδεί εμφανίστηκαν ως δια μαγείας μπροστά στο έκπληκτο βλέμμα μου! (Άσε που φορούσαμε τις άσπρες ιατρικές μπλούζες και το παίζαμε επιστήμονες στις νεαρές φοιτήτριες, χα, χα, χα…!!!)

  8. Φίλε μου Κώστα, είναι βάλσαμο αυτή η ανάρτηση και τα σχόλιά σου -μακάρι να έβρισκα τα λόγια να εκφραστώ κι εγώ έτσι, κι ας ξέρουμε πόσο οι δυό μας συμφωνούμε.

    Μπορεί η παροιμία να λέει ότι «δεν κάνουν τα ράσα τον παπά», αλλά πόσοι σταματάν εκεί χωρίς να ρωτήσουν ποιοί άνθρωποι είναι παπάδες ότι και να φοράνε στο κορμί τους ή στην επίσημη ταυτότητα. Και πόσοι πάνε παραπέρα να πουν ότι «παπάς» στην παροιμία δεν σημαίνει απαραίτητα ιερωμένο αλλά και επιστήμονα, σκουπιδιάρη, γιατρό, φιλόσοφο, εργάτη, νομοθέτη…

    Για τους ρασοφόρους στην Ελλάδα υπάρχει τόσο μίσος που ο κόσμος ηδονίζεται περισσότερο με το να ξεχνάει τι αντιπροσωπεύουν, να ρίχνει στα σκουπίδια φιλοσοφία, ποίηση, παραδόσεις, μόνο και μόνο για την εγωκεντρική ηδονή του να φτύνει χολή σ’ αυτούς που λατρεύει να μισεί… κι έτσι ποδοπατάνε το κυριότερο απ’ όλα: τον προσδιορισμό της λέξης «Θεός»

    Όταν ο Καβάφης έγραψε «Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη», δεν χρειάστηκε να ρωτήσει κανείς τι εννοούσε με την λέξη «Ιθάκη». Όταν όμως μιλά κάποιος με την λέξη «Θεος» κανείς δεν αναρωτιέται τι σημαίνει πραγματικά αυτή η λέξη -και μέσω της ερμηνείας που τόσο αριστοτεχνικά αλλά και απλά έδωσες, πως μεταφράζονται μετά τα παραμύθια της «θρησκείας» και οι «οδηγίες» για υγιή κοινωνία και ανάπτυξη του πνεύματος.

    Ο άνθρωπος για τον οποίον έγραψες αυτήν την ανάρτηση είναι πράγματι ιδιαίτερης αξίας, και χαίρομαι που τυχαίνει ιερωμένος γιατί έτσι υπάρχει τουλάχιστον ένας «παπάς» μέσα στα ράσα. Αν όχι μόνο διότι μέσω των λεγομένων και των πράξεών του έκανε έστω έναν, και έναν άνθρωπο μόνο, εσένα, να νοιώσεις, να σκεφτείς και να μοιραστείς μαζί μας τις σκέψεις του σχολίου σου των 9:53 μμ -και όπως διδάσκει μια φιλοσοφία, (της οποίας την προέλευση δεν θα αναφέρω εδώ για να μην μπερδέψει κανείς τον ρατσισμό σε μια τέτοια ανάρτηση εναντιονώμενος στην διδαχή όχι λόγω του ποιού της αλλά λόγω της προελεύσεώς της), «Όποιος σώζει έναν μόνο άνθρωπο, σώζει ένα ολόκληρο σύμπαν».

    • Δημήτρη, το σχόλιό σου είναι από τα λίγα σχόλια στα οποία δεν μπορώ να απαντήσω! Όχι γιατί δε θέλω, αλλά απλώς γιατί δεν υπάρχει κάτι να συμπληρώσω. Οπότε, απλώς θα περιοριστώ στο να αναφέρω ότι η ρήση “Όποιος σώζει έναν μόνο άνθρωπο, σώζει ένα ολόκληρο σύμπαν” είναι, αν δεν κάνω λάθος, είναι από το εβραϊκό Ταλμούδ, και είναι απολύτως σωστό, οπότε νομίζω πρέπει να αναφερθεί η προέλευσή του. Τώρα αν κάποιος ή κάποιοι θίγονται, είναι πρόβλημα δικό τους. Ακόμα και ο χειρότερος εχθρός δεν αποκλείεται να λέει και να πιστεύει σωστά πράγματα! Αλίμονο αν αποκλείσουμε όλες τις φιλοσοφίες στο σύνολό τους, μόνο και μόνο επειδή πηγάζουν από κάπου που δε μας αρέσει. Στο κάτω κάτω, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κι από τη δικιά μας φιλοσοφία, την Ελληνική, έχουν ωφεληθεί περισσότερο αυτοί που της πήγαιναν κόντρα και υποστήριζαν το αντίθετο από όσα αυτή πρέσβευε!
      😉

  9. Τελευταίος-
    Καθηγητής στο τμήμα Ζωολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και να μην στέκει καλά, όπως γράφεις είναι μάλλον απίθανο!
    Απλά το σωμάτιο Golgi ανακαλύφθηκε το 1898 από τον Ιταλό Φυσικό Camillo Golgi και ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του. Ορίσθηκε όμως με μεγαλύτερη σαφήνεια μεταγενέστερα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου οπότε προφανώς τότε και έγινε η αποδοχή του από όλους.

    • Αθεόφοβε, αν όλο αυτό που περιγράφεις έγινε 100 χρόνια πριν, τότε ανακαλώ τα λεγόμενά μου. Αλλά δεν διευκρίνισες το πότε κι έτσι υπέθεσα ότι είναι σύγχρονο το γεγονός!

      Όσο για το σύμπλεγμα Golgi, μπορεί η επιστήμη μου η Δασολογία να είναι ταπεινή, αλλά γνωρίζω κι εγώ πότε κι από ποιον ανακαλύφθηκε! Μάλιστα, υπάρχουν κυτταρικοί σχηματισμοί που δεν απαντώνται στα ζωικά κύτταρα, όπως η χλωροφύλλη και η κυτταρίνη, οπότε ίσως τελικά ο κύριος Καθηγητής να ήξερε λιγότερα από όσα νόμιζε 😉

  10. Τον Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής τον γνωρίζω εδώ και καιρό από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η γνώμη μου είναι πως πρόκειται για έναν εξαιρετικό άνθρωπο και κληρικό που αποτελεί κόσμημα για την εκκλησία μας. Χαίρομαι που αυτή η υποκειμενική μου γνώμη επιβεβαιώνεται από τη μαρτυρία της Roadartist που τον γνωρίζει προσωπικά.
    Παρ’ όλα αυτά ο π. Ν. Χατζηνικολάου είναι ένας άνθρωπος που όχι μόνο πιστεύει –αυτό είναι δικαίωμά του-, μα και διακηρύσσει πράγματα που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τον επιστημονικό λόγο. Κι όμως στο βιογραφικό του οι σπουδές του προτάσσονται σε περίοπτη θέση, ενώ ουσιαστικά τις έχει αποκηρύξει (δεν ξέρω βέβαια αν αυτό γίνεται με δική του θέληση). Ίσως η αντίφαση αυτή να οφείλεται και στην προσπάθεια της Εκκλησίας να εκμεταλλευτεί το γεγονός πως ο π. Ν. Χατζηνικολάου υπήρξε επιφανής επιστήμονας και να τονίσει τη «νίκη» της απέναντι στο αντίπαλο δέος της Επιστήμης.

    • Θωμά, νομίζω ότι είναι απόλυτα θεμιτό να γίνεται αυτό που λες, περί της αναφοράς των σπουδών του μπροστά μπροστά, τι οποίες ενδεχομένως τις αποκηρύσσει. Το ίδιο θα έκανε ο καθένας προκειμένου να αποδείξει ότι είναι ο νικητής! Όπως ξαναείπα, δεν τον γνωρίζω, αλλά η πεποίθησή μου είναι ότι μάλλον καμαρώνει για τις σπουδές του, παρά τις αποκηρύσσει! Ειδάλλως, φαντάζομαι ότι κάνουμε λόγο για παθογενείς καταστάσεις. Πολύ δε περισσότερο, ένας τέτοιος άνθρωπος που έχει βρεθεί και στα δύο «στρατόπεδα», αν μου επιτρέπεται να τα ονομάσω έτσι, έχει τη δυνατότητα και να τα κρίνει αλλά και να τα συνθέσει και τα δυο και να «πλέξει» το ένα μέσα στο άλλο.

      Την καλημέρα μου.

  11. τέλειωσε κι ο τρύγος…
    τα σέβη μου…
    καλό μήνα!

    • Καλό μήνα και σε ‘σένα Katabran.

      Ο τρύγος τελείωσε, ρέει τώρα ο μούστος 😉

    • ria
    • 1 Οκτωβρίου 2011

    σπανίζουν τέτοιοι άνθρωποι στο παπαδαριό.
    καλά κάνεις και μας τους γνωρίζεις!

    • Παντού υπάρχουν φωτεινά παραδείγματα, έτσι δεν είναι;

      Καλό μήνα.

  12. Θυμήθηκα τώρα δύο παραδείγματα εντελώς αντίθετα με τον Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής. Ο ένας παπάς σε ένα χωριό της επαρχίας Λαγκαδά, αρχές της δεκαετίας του 2000, την ώρα που οδηγούσαμε τα παιδιά να κοινωνήσουν άρχισε να ψάχνει να βρει τα δυο τρία παιδάκια που ήταν από την Αλβανία και το ένα από τη Βουλγαρία για να μην κοινωνήσουν καθώς -όπως πίστευε- δεν ήταν βαπτισμένα. Κι έλεγε πως θα ήταν μεγάλη αμαρτία αν κοινωνούσε ένα τέτοιο παιδάκι, και το πίστευε αυτό που έλεγε, δεν το έκανε νομίζω για άλλους λόγους. Ήταν ένας παπάς μεγάλης ηλικίας και μπορώ κάπως να τον δικαιολογήσω, ο άλλος όμως ο παπάς, σε μια εκκλησία του Ευόσμου της Θεσσαλονίκης, δεν ήταν πάνω από σαράντα χρονών, αλλά παρ’ όλα αυτά όταν κάποιο παιδάκι κοινωνούσε και έφευγε χωρίς να του φιλήσει το χέρι, το φώναζε: «έλα πίσω, δεν φίλησες το χέρι του παπά!». Και τα καημένα τα παιδάκια γυρνούσαν πίσω και του φιλούσαν το χέρι. Στην ίδια όμως εκκλησία υπήρχε ένας εξαιρετικός παπάς, αυτόν θα τον πω με το όνομά του, ο πατήρ Γεράσιμος, που όλοι είχαν να λένε τα καλύτερα λόγια. Σπουδαίος κληρικός και άνθρωπος με αγάπη προς τον Θεό αλλά και προς τα παιδιά.

    • Τι να πει κανείς; Αυτούς τους παπάδες εγώ τους λέω Ταλιμπάν γιατί είναι τόσο στενόμυαλοι που δεν κάνουν για πουθενά… 😉

  13. Φαντάσου που φτάσαμε, που μέχρι και εκείνος πλέον το λέει… «Αν δεν ξυπνήσουμε, τελειώσαμε. Δεν θα υπάρχει συνέχεια!» : http://www.protothema.gr/greece/article/?aid=150010 Και δεν μας βλέπω να ξυπνάμε… Ας βγουν μπροστά κάποιοι άνθρωποι διαφορετικά θα φαγωθούμε μεταξύ μας…

    • Α, εδώ θα διαφωνήσω. Νομίζω ότι έπραξε ολίσθημα ο Μητροπολίτης. Για δυο λόγους. Πρώτα απ’ όλα γιατί καλεί το ποίμνιό του να παρανομήσει και ως εκ τούτου είμαι αντίθετος μαζί του. Και δεύτερον, έπρεπε να πει: Αν δεν έχετε να πληρώσετε, περάστε από την Εκκλησία να δούμε μήπως μπορέσουμε να σας βοηθήσουμε να το πληρώσετε. Να ψάξουμε μαζί τον τρόπο, αν υπάρχει τρόπος, να πληρωθεί το χαράτσι.

      Κι εγώ είμαι υπέρ του να μην πληρώσει κανείς το χαράτσι. Κι αυτό θα συμβούλευα τον καθένα να κάνει. Αλλά εγώ δεν είμαι θεσμικός παράγοντας. Δεν εκδίδω εγκυκλίους. Πολύ δε περισσότερο δεν είμαι εκπρόσωπος της Εκκλησίας και μάλιστα επιφανής ώστε με τα λόγια μου να επηρεάσω τους ανθρώπους προς μια κατεύθυνση μακριά από το νόμο. Και να σου πω και κάτι τελευταίο; Αν ήθελε να είναι «επαναστάτης», ας έλεγε: Φέρτε μου κι εμένα να πληρώσω τον ίδιο φόρο για τις Εκκλησίες κι όχι να παλεύει για να εξαιρεθούν αυτές από το φόρο!

    • Θωμάς
    • 4 Οκτωβρίου 2011

    Κώστα δε λέει ακριβώς αυτό. Νομίζω πως ο τίτλος της εφημερίδας είναι παραπειστικός. Ο Μητροπολίτης είναι μορφωμένος άνθρωπος και προσέχει τα λόγια του. Αναφέρεται σε αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν και λέει πως θα συμπαρασταθεί σ’ αυτούς και θα φωνάξει μαζί τους «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος».
    Στα υπόλοιπα που συμπληρώνεις συμφωνώ απόλυτα μαζί σου!

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: