Ο κανόνας της Φύσης.

Έκατσα χτες και έκανα ένα διάλλειμα. Ξεφύλλισα κάποιες παλιές φωτογραφίες μου. Κι έπεσα πάνω σε τούτη.

 

Κρυμμένο στο φόντο. (c) Τελευταίος.

 

Την κοιτούσα αρκετή ώρα, χάθηκα μέσα της θα έλεγα. Αναρωτήθηκα πως γίνεται αυτό το μεγαλοπρεπές μνημείο να έχει γίνει ερείπιο. Πως αυτό που κάποτε άστραφτε από μεγαλείο τώρα ντροπιασμένο να έχει κρυφτεί απορροφημένο από το περιβάλλον. Πως, εκεί που κάποτε κατοικούσαν οι Θεοί τώρα να το χτυπάνε χαιρέκακα οι ορέξεις του καιρού. Γιατί κι αυτό το ίδιο δεν αντιστάθηκε και παρέδωσε την ψυχή του;

Στην αρχή σκέφτηκα ότι έτσι είναι ο κανόνας της Φύσης. Κι έτσι πρέπει να γίνεται, να εκπληρώνεται ο σκοπός, να έρχεται το τέλος.

Μετά, χωρίς να το καταλάβω,  οι ερωτήσεις αυτές συσχετίστηκαν με την κατάσταση της χώρας. Κι έκανα ακριβώς τις ίδιες ερωτήσεις. Μόνο που εδώ δεν ισχύει ο κανόνας της Φύσης, αλλά ο κανόνας των ανθρώπων…

Μου ήρθε μια εικόνα στο μυαλό: Για να λάμψει ξανά αυτός ο ναός πρέπει να λάμψει η χώρα. Και για να λάμψει η χώρα πρέπει να λάμψει ο ναός…

  1. Εμένα ο νους μου πάει αλλού: τι όμορφα και αρμονικά παντρεύεται με το βράχο που το περιβάλλει! Το ίδιο υλικό παλεύει με το χρόνο και τον καιρό και μεταμορφώνεται…

    • Πραγματικά δένει με το βράχο που το περιβάλλει. Αυτή ήταν άλλωστε και η σκέψη μου όταν τράβηξα τη φωτογραφία. Κανονικά όμως πρέπει να ξεχωρίζει. Δεν μπορεί το δημιούργημα αυτό που έγινε εξαιτίας της ανθρώπινης νόησης να μοιάζει και να εξισώνεται με τον ακατέργαστο βράχο…

  2. Μα πώς να λάμψει ο ναός όταν το ήθος, η ηθική, η ευαισθησία και του ανθρώπου η λογική κατά διαόλου πήγαν;;;;;;………….

    Φιλί και Γλαρένες αγκαλιές

    • Γλαρένια μου, έτσι είναι όπως τα λες…

      Έχεις και τις δικές μου αγκαλιές!!!

    • vad
    • 14 Απριλίου 2011

    Υποθετοντας βάσιμα πως ειναι Δελφοί,παραπέμπω στον πρωτο αίτιο,Θεοδόσιος ο…Μέγας!Αλλά κι αν κανω λάθος για τον τόπο,πάλι σ’εκεινους τους χρόνους πρεπει να αναζητησεις την αρχή της καταστροφής και της ερήμωσης…

    • Δεν κάνεις λάθος Vad, είναι οι Δελφοί.

      Πέρα από το Θεοδόσιο, υπάρχει και αυτή η ρημάδα η αντιστοιχία στην εξέλιξη της πτώσης και της καταστροφής των μνημείων με την πτώση και την υποβάθμιση της αξίας της χώρας. Σε μια πορεία από παλιά μέχρι σήμερα…

      Σημείωση: Η λέξη αξία πιο πάνω αναφέρεται στην κατά κεφαλή παιδεία και πολιτισμό τούτου του τόπου.

  3. «Η λέξη αξία πιο πάνω αναφέρεται στην κατά κεφαλή παιδεία και πολιτισμό τούτου του τόπου»

    Πραγματικά σοφό αυτό.

    Και κατ’ επέκταση, υποθέτω ότι οι σκέψεις στην ανάρτηση δεν αφορούν μόνο το συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο, αλλά το τι αντιπροσωπεύει μεταφορικά για την κατά κεφαλή παιδεία και πολιτισμό του τόπου. Σκεφτόμενος υπ’ αυτό το φως, η λύση που προτείνεις φαίνεται λιγότερο σαν κότα-και-αυγό και περισσότερο σαν μια ευκαιρεία που μπορούν οι νέοι, αν διαλέξουν, σε όποια χρονική στιγμή και να την διαλέξουν, όλοι μαζί, να αξιοποιήσουν, δικαιώνοντας τους επαίνους για χρόνια παλιά που σήμερα δεν τους δικαιολογεί τίποτα υπαρκτό.

    • Δημήτρη, σωστά διάβασες το σκεπτικό μου. Κάποτε αυτός ο τόπος έριχνε το φως του μέσα στο σκοτάδι και ξεχώριζε και τώρα πια κρύβεται στο φόντο γιατί πια δεν μπορεί να λάμψει…

    • Kαρυάτιδα Ακροπολίδου
    • 14 Απριλίου 2011

    Εχω να πάω καιρό…Εκείνο όμως που θυμάμαι είναι πως σ’ολο τον περιβάλλοντα χώρο, αισθανόμουν κάτι το διαφορετικό να διαχέεται ολόγυρα.
    Θα τη χαρακτήριζα : «γαλήνια ιερότητα » Ναι ένα διάχυτο αίσθημα ιερότητας…
    Μία απλή φωτογραφία δυστυχώς δεν μπορεί να κρατήσει το αίσθημα που δημιουργεί ο χώρος… αποθανατίζει μόνο είδωλα!
    Εαν συχνά επισκεπτόμασταν τέτοιους αρχαιολογικούς χώρους ίσως, να ήταν και διαφορετικά τα πράγματα.
    Ίσως και νάχε αλλάξει ο τρόπος σκέπτεσθαι και ζειν!
    Καλό βράδυ

    • Μακάρι Καρυάτιδα να επισκεπτόμασταν αυτούς τους χώρους συχνότερα. Ή έστω να συλλογιζόμασταν συχνότερα την τεράστια σημασία που έχουν και τον πολιτισμό που δημιουργήθηκε από αυτούς…

      Αυτήν την ιερότητα του χώρου την έχω νιώσει κι εγώ. Κι αν σου πω ότι βουρκώνουν τα μάτια μου κάθε φορά που βρίσκομαι εκεί θα με πιστέψεις; Πολλές είναι οι αιτίες, μια απ’ αυτές η θλίψη για την κατάντια μας σήμερα…

  4. Νομίζω μια παρηγοριά είναι πως το αρχαίο ελληνικό πνεύμα δεν απουσιάζει μόνο από την πατρίδα μας, αλλά και από τον Κόσμο γενικότερα. Αρετές όπως το μέτρο, το κάλλος, η αρμονία, καθώς και η αποφυγή ενεργειών που συνιστούν «ύβριν», λείπουν από παντού, την ώρα που είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητες.

    • Δεν είναι παρηγοριά Θωμά μου, είναι κατάντια…
      Σκέφτεσαι πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος αν δεν έλειπαν όλα αυτά;

  5. Έχω κάνει τόσα ταξίδια, έχω τόσες φωτογραφίες… Είναι εκείνο το χαρτί (ή ηλεκτρονικό) που αποτυπώνει τη μνήμη μιας στιγμής, μιας ανάμνησης.

    • Δείμο, οι φωτογραφίες είναι απλώς το αποτέλεσμα της σύλληψης του κάδρου από το μυαλό. Μόλις το μάτι «δει» κάτι αξιόλογο, αναλαμβάνει δράση ο φωτο-γράφος που έχουμε μέσα μας… Το αποτέλεσμα βέβαια μπορεί να ποικίλει όσο πιο ερασιτέχνης είναι ο λήπτης της εικόνας…

  6. Δεν είναι ντροπή να γίνεις ένα με την φύση που σε ανέδειξε…αλλά επίσης ν’ομος της φύσης είναι η αναγέννηση ευελπιστούμε λοιπον Τ ελευταίε μου,ό τι εμείς δεν θα’μαστε η εξαίρεση στον κανόνα….
    Καλημέρα!!!

    (η φωτό πάντως υπέροχη!!)

    • Μακάρι να έρθει η αναγέννηση…
      Κι όσο πιο σύντομα τόσο το καλύτερο. Πάντως νομίζω ότι εξαίρεση δεν είμαστε, απλώς κάνουμε ένα μεγάλο διάλειμμα!

  7. …Καλημερες ΤΕΛΕΥΤΑΙΕ ΜΟΥ….

    Ειναι ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΙΓΕΙΣ!!!
    Για σκεψου….ΟΙ ΑΙΩΝΕΣ ΑΦΗΝΟΥΝ ΜΟΝΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ…για πολλους λογους (ακομα και την ΙΕΡΟΣΥΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΕΝΟΥΣ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ).

    Αλλα μην ξεχναμε …οπως εμεις σαν ανθρωποι εχουμε ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΑΣ ΜΟΙΡΑ…
    Ετσι:
    Και ΚΑΘΕ ΜΝΗΜΗ (ΜΝΗΜΕΙΟ)….ΕΧΕΙ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ!!!!

    ΚΑΙ ΜΟΙΡΑ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ (ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΟΥΣ): Ειναι να συζητωνται ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΜΕ ΠΑΘΟΣ+ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ!!!…
    Αρα Ο ΚΑΘΕ ΤΑΛΙΜΠΑΝ….ΚΑΘΕ ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ…ΚΑΘΕ ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ ….και η δραση του….
    ΕΙΝΑΙ ΑΣΗΜΑΝΤΗ ΜΠΡΟΣ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΜΙΑΣ ΜΝΗΜΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΟΡΙΣΤΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ!!!!

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

    • Αχ, Γιατρέ μου, πραγματικά η δράση κάθε ταλιμπάν είναι ασήμαντη μπρος στη μοίρα μιας μνήμης που προορίστηκε για την αθανασία, αλλά τίθεται εύλογα το ερώτημα: Γιατί έχει τόση δύναμη ο κάθε ταλιμπάν και ποιος του την έδωσε; Και γιατί νομιμοποιείται μια τέτοια δράση και δεν καταδικάζεται έστω και τόσους αιώνες μετά…

      Την καλημέρα μου Γιατρέ.

  8. γιατί η νεωτέρα ελλάς να μην μπορεί να ζωντανέψει, στο χώρο που κείται επέκεινα από το παρόν ότι παρουσιάστηκε σπουδαίο;
    μη τάχα με την πάροδο των ετών η πέτρα στραγγίχτηκε και δεν μπορεί να μιλήσει στις αισθήσεις των εφήμερων;

    κάπως έτσι αναρωτήθηκα εγώ με τον «εφαρμοσμένο μου σουρεαλισμό»

    καλημέρα Τελευταίε

    • katabran, ο συλλογισμός σου περιλαμβάνει σε δυο γραμμές όλα όσα εγώ σκέφτηκα κι αδέξια προσπάθησα να γράψω, κι ακόμα τόσα…

      Μπράβο σου. Και μακάρι όλοι οι Δάσκαλοι να σκέφτονται σαν εσένα!

      Καλημέρα κι από μένα…

  9. τρεις μερες στην επιδαυρο με 19 μαθητες σταθηκαν αρκετες να γράψω δαγκωμενες λεξεις, να μην τις αφησω να βγουν απο το στομα μου λογω καλης αντροφης…καπως ετσι γυρισαμε 20 ανθρωποι αγακτησμενοι μα πλουσιοι και καπως ετσι εγραψα το τελευταιο μου ποστ…συμπτωματικα συναντηθηκαμε στις πετρες και γιναμε 21!

    • Συνάντηση στις πέτρες λοιπόν!

      Δέξου την ανάρτησή μου αυτή, ως σχόλιο στην τελευταία δικιά σου…

      Υ.Γ. Χαρά στο κουράγιο σου να συνοδεύεις μαθητές…

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

