Ευχαριστώ Δάσκαλε.

 

Σκηνή από σχολείο σε αγγείο.

Είπα να συγκεντρώσω κάποιες σκέψεις και να τις αφιερώσω σ’ όλους τους Δασκάλους, αυτούς που με δίδαξαν, αυτούς που με παρότρυναν, αυτούς που στάθηκαν δίπλα μου κι αυτούς που μοιράστηκαν τις αγωνίες μου. Πρώτος και καλύτερος ανάμεσα στους Δασκάλους μου, ο πατέρας μου, Δάσκαλος κι αυτός.

 

Θα κλέψω του Λιαντίνη τα λόγια για να αρχίσω: “Τα ζώα και τα φυτά δε γελούν ούτε δακρύζουν. Γιατί τους λείπει ο Δάσκαλος. Έτσι δεν έμαθαν ποτές ότι στον ενόργανο κόσμο πέρα από τη σφαίρα του βιολογικού ανοίγεται ο φωτεινός ορίζοντας του πνεύματος. Ο θυμός, δηλαδή, οι επιθυμίες, τα πάθη, η φαντασία, ο λόγος.” [1]

Απ’ όλους τους ανθρώπους που ερχόμαστε σε επαφή, η επιρροή του Δάσκαλου είναι αυτή που ποτέ δε μας εγκαταλείπει, που μας ακολουθεί πάντα. Οι μεγάλοι Δάσκαλοι το γνωρίζουν γι’ αυτό και εμπνέουν, σε αντίθεση με τους άλλους οι οποίοι απλώς αναπαράγουν όσα η διδακτέα ύλη επιτάσσει. Αυτό, τουλάχιστον, έχω καταλάβει από τη δικιά μου εμπειρία. [ Το ζήτημα είναι να το καταλάβουν και οι ίδιοι οι Δάσκαλοι και να φροντίζουν η επιρροή που ασκούν στο άγραφο κι άπλαστο μυαλό των μαθητών  τους να είναι η καλύτερη δυνατή. Διότι, δυστυχώς η σύγχρονη εκπαίδευση έχει δημιουργήσει ανθρώπους ικανούς να διαβάζουν χωρίς όμως να ξέρουν τι είναι άξιο να διαβαστεί. Ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης φέρει βέβαια και το ίδιο το κράτος που αγνοεί αυτό που πολύ εύστοχα είχε πει ο Αριστοτέλης, ότι η τύχη των κρατών εξαρτάται από την εκπαίδευση των νέων. Και πώς να μην εξαρτάται, αφού το άθροισμα της κατά κεφαλήν γνώσης (με την έννοια της παιδείας) είναι αυτό που καθορίζει την ποιότητα του λαού. ]

Το μοναδικό θαύμα που είδα και που εξακολουθώ να βλέπω είναι το γεγονός ότι οι Δάσκαλοι με τις τόσες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, με τις τεράστιες ελλείψεις και τη φοβερή ανεπάρκεια σε υποδομές καταφέρνουν τις περισσότερες φορές να επιτύχουν τους στόχους τους. Και η κοινωνία μας σήμερα, παρά το διαρκή αγώνα τους, τους κατατάσσει πολύ χαμηλά τόσο ηθικά όσο και επαγγελματικά. Περισσότερο πληρώνεται ο υδραυλικός για να διορθώσει ένα χαλασμένο καζανάκι παρά ο άνθρωπος που εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας για να πλάσει το νου τους, για να πάρει το άδειο τους μυαλό και να το κάνει ένα ανοιχτό μυαλό.

Η μόρφωσή μου, το ποιος είμαι, ο χαρακτήρας μου εξαρτώνται πρωτίστως από το γενετικό κώδικα που κουβαλάω μέσα μου. Κι άμα είναι απαλλαγμένος από αρρώστιες και παθογένειες, μέσα στο κρανίο μου υπάρχει παρθένο το μυαλό, που το παίρνει στα χέρια του ο Δάσκαλος και το σμιλεύει. Κι αν είναι καλός τεχνίτης θα το φτιάξει όμορφο, να αγάλλονται όσοι το θωρούν, μαζί κι εγώ. Έτσι τον είδα το Δάσκαλο, κι έτσι τον βλέπω ακόμα.

Ποτέ δεν έμεινα μαθητής, δεν υπάρχει χειρότερη τιμωρία για το Δάσκαλο…

 

[1] Δημήτρη Λιαντίνη «ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ», Εκδόσεις ΒΙΒΛΙΟΓΟΝΙΑ

 

  1. KALHMERA ΤΕΛΕΥΤΑΙΕ ΜΟΥ!!!(ο ταπεινων εαυτον ΥΨΩΘΕΙΣΕΤΑΙ!!!).

    Με συγκινεις πρωινιατικο:
    ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ..(Δημοδιδασκαλος …ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΙΣ ΙΕΡΕΣ ΣΚΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕ ΣΚΙΑΖΟΥΝ).
    Κα ΚΑΛΟΓΡΙΔΟΥ… (Δημοδιδασκαλισσα..ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΙΣ ΙΕΡΕΣ ΣΚΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕ ΕΚΑΝΑΝ ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΩ ΤΗΝ ΩΔΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ 6 ΜΗΝΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΙΧΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ).
    Κος ΠΑΠΑΛΕΞΗΣ (Δημοδιδασκαλος ….ΜΑΛΛΟΝ ΖΕΙ…ΜΟΥ ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ ΤΟ ΝΕΑΝΙΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΑΝΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΔΕΞΙΑΣ (δεκαετια 60).

    ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΡΗΓΑΣ (Φιλολογος…..Ο ΑΓΙΟΣ!!!!)…ΠΕΘΑΝΕ ΠΕΡΙΣΥ ΣΤΕΦΑΝΩΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΜΑΣ…
    ΔΑΚΡΥΣΑ.
    καλα να εισαι παιδι μου

    ευχαριστιες

    • Γιατρέ μου, χωρίς αυτούς τους ανθρώπους αναρωτιέμαι τι θα ήμασταν.
      Κι όμως τους θεωρούμε δεδομένους…

      Τουλάχιστον, τους Δασκάλους που με ενέπνευσαν τους έχω ευχαριστήσει από τα βάθη της καρδιάς μου, κι αν καμιά φορά βρισκόμαστε εξακολουθώ να τους εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου.

      Καλημέρα γιατρέ μου…

  2. Ο Δάσκαλος και η δασκάλα είναι για το παιδί, όσο μικρότερο είναι σε ηλικία, η κοινωνική έκφραση του πατέρα, της μάνας, του φίλου, του οδηγού. Το πως θα δεχτεί ένα παιδί τη δουλειά του δασκάλου ξεκινάει από τους γονείς και το σπίτι. Και υπάρχουν δάσκαλοι και δασκάλες μέγάλης αξίας, αδιάφορης και μικρής έως αρνητικής. Όπως παντού.

    Οι χαρακτήρες μας πλάθονται και από τις αισθήσεις και αναμνήσεις δασκάλων που σημάδεψαν την ζωή μας και θετικά και αρνητικά.

    Η ποιότητα της οποιασδήποτε κοινωνίας καθορίζεται από την ποιότητα της Παιδείαςκαι της Περίθαλψης. Οι μισθοί των δασκάλων και τα κονδύλια της Παιδείας αίναι κεντρικά στον καθορισμό της ποιότητας. Βέβαια μην ξεχνάμαι ότι και οι Δάσκαλοι και οι Δασκάλες άνθρωποι τρωτοί είναι, και στο κάτω-κάτω επαγγελματίες για να ζήσουνε.

    Έχω πάντως μέσα μου και τους δυό-τρεις δασκάλους και δασκάλες που με βοήθησαν να σκαρφαλώσω όσο πιο ψηλά μπορούσα, και τους δυό-τρεις δασκάλους και δασκάλες που προσπάθησαν να με κρατήσουν στο υπόγειο… και δεκάδες ανάμεσα, αδιάφορους…

    Δεν έχω καταλάβει το νόημα της τελευταίας σου φράσης: «Ποτέ δεν έμεινα μαθητής, δεν υπάρχει χειρότερη τιμωρία για το Δάσκαλο…». Πιστεύω ότι όσα περισσότερα μαθαίνουμε τόσο καταλαβαίνουμε, φυσικά, το πόσο λίγα ξέρουμε, άρα, ένας άνθρωπος είναι από την φύση του, η πρέπει να είναι, μαθητής, αλλά και δάσκαλος, μέχρι την τελευταία του στιγμή.

    • Δημήτρη, σίγουρα υπάρχουν καλοί και κακοί δάσκαλοι, όπως το περιγράφεις. Κι εγώ θυμάμαι κυρίως τους καλούς, τους άλλους απλώς καμιά φορά τους φέρνω στο μυαλό μου για να γεμίζουν τα κενά…

      Η τελευταία μου φράση, Δημήτρη μου, ΔΕΝ είναι σε καμιά περίπτωση έκφραση υπεροψίας από μέρους μου. Απλώς, νομίζω ότι το μεγαλύτερο ευχαριστώ που μπορείς να πεις στο Δάσκαλό σου είναι να φροντίσεις να καλλιεργήσεις και να αβγατίσεις τις γνώσεις που σου έδωσε. Να μη μείνεις στάσιμος μόνο σ’ αυτά που σου έμαθε, να προχωρήσεις παραπέρα. Με αυτή τη σκέψη στο μυαλό γράφτηκε η έκφρασή μου.

      Και ναι, όσο περισσότερο διαβάζεις κι όσα περισσότερα μαθαίνεις, τόσο λιγότερα ξέρεις. Αυτή είναι η κατάρα του Προμηθέα, η γνώση που δεν τελειώνει, κι όσο πιο πολύ διαχέεσαι μέσα της, τόσο περισσότερο συνειδητοποιείς το τεράστιο, το άπειρο μέγεθός της…

      • Το φαντάστηκα ότι κάτι τέτοιο θα εννοούσες, και εν αρχή συμφωνώ οπωσδήποτε, ότι η μεγαλύτερη ανταμοιβή ενός δασκάλου είναι να βλέπουν τους μαθητές να προοδεύουν και να ανεβαίνουν τα σκαλιά της εκπαίδευσης. Πάντως, οι πραγματικοί δάσκαλοι επίσης ξέρουν ότι το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να δώσει η γνώση είναι η ευτυχία. Για μένα, προσωπικά, και ο πιο σπουδασμένος άνθρωπος έχει αποτύχει αν δεν είναι πραγματικά ευτυχισμένος μέσα στην βαθύτερη του ψυχή… Το να καταλαβαίνει κανείς τι σημαίνουν αυτά που μαθαίνει, κα΄τι που ο καλός δάσκαλος θα μπορέσει τις περισσότερες φορές να δώσει.

    • Καρυάτιδα Ακροπολίδου
    • 12 Φεβρουαρίου 2011

    Με συγκίνησες και μένα με το αφιέρωμά σου αυτό Τελευταίε μου! Τάπες όλα με την φωνή του αγαπημένου και αξέχαστου Λιαντίνη!
    Για μένα τέτοιος δάσκαλος κοίταξε ποιος στάθηκε και με σημάδεψε:
    αυτός μ’εκανε ν’αγαπήσω την Αρχαία Ελλάδα
    Δεν θα το ξεχάσω ποτέ!

  3. Γιατρέ, δεν έχω διαβάσει κανένα από τα βιβλία του Λεντάκη. Πρότεινέ μου κάποια, αν σου είναι εύκολο. ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ!!!

    • Καρυάτιδα Ακροπολίδου
    • 12 Φεβρουαρίου 2011

    Δικός μου Δάσκαλος ήταν ο Ανδρέας καλε!
    Ο Ερωτας στην Αρχαία Ελλάδα…είναι 4 τομο!
    Νομίζω απο τα τελευταία του…
    Τογραψε τότε που με δίδασκε… κοντά 1981-82.
    Τον είχα δάσκαλο στην σχολή δημοσιογραφίας!!!
    Δεν θα τον ξεχάσω ποτέ!

    • Θα φροντίσω να το προμηθευτώ. Κι άμα το (τα) διαβάσω θα τα ξαναπούμε.
      Τυχερή είσαι, με τέτοιους δασκάλους, θες δε θες γίνεσαι αστέρι… 😉

  4. Σίγουρα υπάρχουν καλοί και κακοί δάσκαλοι!!! Αλλά από όλους έχουμε κάτι να κερδίσουμε!!!

    • Καλώς ήρθες Εκπαιδευτικέ. Σίγουρα, όπως παντού, υπάρχουν καλοί και όχι καλοί δάσκαλοι (κακοί είναι οι δάσκαλοι που διδάσκουν άσχημα πράγματα).

      Πρέπει εσείς οι Δάσκαλοι να μην ξεχνάτε το μεγαλείο της δουλειάς σας, να κατανοήσετε ότι δημιουργείτε το νου του ανθρώπου…

      Κλέβω ένα απόσπασμα από την ιστοσελίδα σου, ελπίζω να μου το συγχωρήσεις. 🙂

      «Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους του, εάν οι εκπαιδευτικοί δεν δίνουν καθημερινά τον καλύτερο εαυτό τους μέσα στην τάξη…»
      (Πηγή: http://syllogoskaristou.awardspace.info/daskalos.html)

  5. Φυσικά υπάρχουν καλοί και λιγότερο καλοί υδραυλικοί όπως και δάσκαλοι. Εναν υδραυλικό αν δεν σου κάνει τον αλλάζεις, συνήθως εύκολα, έναν δάσκαλο όμως;

    Δεν γνωρίζω αν οι αμοιβές ήταν καλύτερες, υψηλότερες, θα είχαμε και καλύτερους δασκάλους ή πάντα θα υπάρχει μια κλίμακα καλού, καλύτερου, λιγότερου καλού, αδιάφορου κλπ.

    Βέβαια ο Καζατζάκης έλεγε: «Τρανότερη αμοιβή ο καλός δάσκαλος δε θέλει από τούτη: να κάμει μαθητή ανώτερό του» αλλά ο Ν.Κ. ήταν & μεγάλος «δάσκαλος»

    • Καίσαρά μου, το Δάσκαλο δεν μπορείς να τον αλλάξεις. Γι’ αυτό εύχεσαι να είναι ο καλύτερος. Και ξέρεις γιατί δεν μπορείς να τον αλλάξεις; Απλώς γιατί όταν καταλάβεις ότι δεν είναι καλός είναι πλέον αργά, θα έχουν περάσει πολλά χρόνια…

      Ο Καζαντζάκης είναι πράγματι Δάσκαλος, από τους μεγαλύτερους. Τα λόγια του που αναφέρεις αντανακλούν την τελευταία δικιά μου πρόταση. Απλώς εγώ δεν είμαι Καζαντζάκης για να έχω τέτοιους ωραίους συλλογισμούς…

  6. Δυστυχώς το κείμενο από την ιστοσελίδα κλεμμένο το έχω και εγώ.
    Β2. Ο Μαχόμενος Εκπαιδευτικός είναι ο Πρωταγωνιστής Της Αναβάθμισης

    Ο εκπαιδευτικός είναι το κλειδί της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους του, εάν οι εκπαιδευτικοί δεν δίνουν καθημερινά τον καλύτερο εαυτό τους μέσα στην τάξη και δεν αναδεικνύονται ως η πνευματική και ηθική πρωτοπορία της κοινωνίας.

    Για αυτό και το Υπουργείο Παιδείας δημιουργώντας τους όρους και τις προϋποθέσεις του Νέου Σχολείου αναλαμβάνει σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του εκπαιδευτικού με την εκπαίδευση, αναδεικνύοντας τον εκπαιδευτικό ως τον πρωταγωνιστή της αναβάθμισης στην εκπαίδευση.

    • Μακάρι ο εκπαιδευτικός να γίνει ο πρωταγωνιστής στην εκπαίδευση. Έτσι και οι εκπαιδευόμενοι μόνο κέρδος θα έχουν. Καλή δύναμη. 😉

    • Despi
    • 19 Φεβρουαρίου 2011

    Συμφωνώ με όλα και κυρίως με αυτό: «Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους του, εάν οι εκπαιδευτικοί δεν δίνουν καθημερινά τον καλύτερο εαυτό τους μέσα στην τάξη…”
    (Πηγή: http://syllogoskaristou.awardspace.info/daskalos.html)

    και θα προσθέσω ως γονιός ότι και εμείς από την πλευρά μας πρέπει να βοηθήσουμε τους εκπαιδευτικούς, διαβάζοντας τα παιδία μας, προτρέποντας τα να συμμετέχουν σε κάθε μάθημα όχι για τους βαθμους και το αποτέλεσμα μόνο αλλα και τη «γνώση»…και πολλά πολλα άλλα που ΟΛΟΙ τα γνωρίζουμε..

    Είναι άσχημο ο «δάσκαλος» να κάνει μόνο «baby parking»…ας το καταλάβουμε.

    • Despi, σίγουρα πρέπει να βοηθήσουμε και πάνω απ’ όλα να καταλάβουμε το σημαντικό έργο που επιτελούν οι Δάσκαλοι.

  7. Σ ευχαριστούμε για το υπέροχο κείμενο! εξαιρετική και η επιλογή του αγαπημένου Δημήτρη Λιαντίνη… έχουμε ανάγκη από τέτοια κείμενα σε μια εποχή που δεχόμαστε τέτοια πολεμική ακόμα και μέσα από το Υπουργείο μας… να είσαι καλά!!!

    • Να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια.

      Δυστυχώς, είναι γνωστό ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά εμπόδια. Είτε αυτά λέγονται ασφυκτικό αναλυτικό πρόγραμμα, είτε Υπουργείο Παιδείας, είτε δύσκολες συνθήκες μέσα στο ίδιο το σχολείο, είτε…, είτε…, είτε… Και δυστυχώς επίσης, πολλοί συνάδερφοί σου δεν αντιδρούν ούτε καν στοιχειωδώς κι ακολουθούν το ρεύμα του ωχαδερφισμού θαρρείς κι ο Δάσκαλος ότι είναι σαν το γραφειοκράτη πίσω από το γραφείο του που πατάει ολημερίς σφραγίδες. Ο Δάσκαλος είναι λειτουργός και ως τέτοιος πρέπει να ενεργεί και να συμπεριφέρεται. Χαρά στο κουράγιο σας πάντως… 😉

  8. πρωτον, ως, πρωην πλέον, εκπαιδευτικός να σας ευχαριστήσω

    δευτερον να πω πως ειναι πολύ μεγαλη κουβεντα απο την άποψη των υπο-θεμάτων της, αυτή που θίγετε αλλά φυσικά η έκταση της ανάτπυξης και της κουβέντας δεν μειωνει στο ελάχιστο την πρόθεση και το αποτέλεσμα του κειμένου σας

    μέσα σε όλες τις πτυχές να προσθέσω και να υπογραμμίσω, κάτι που προέκυψε σαν παρατήρηση τα τόσα χρόνια που δίδαξα ανάμεσα σε παιδιά της περιφέρειας αττικής και τόσους διαφορετικούς συναδέλφους που συνάντησα
    ακόμη κι αν η δουλειά σου ειναι εξαιρετική στα πλαίσια των αναλυτικών προγραμμάτων, δασκαλος θα εισαι εφόσον δεν διστάζεις να συνεχίζεις να μαθαίνεις
    και δεν εννοώ μόνο ή κυρίως έστω, το μαθησιακό κομμάτι που διδάσκεις αλλά εκείνο που σου στέλνει με διάφορα και διαφορετικά μηνύματα η κοινωνία ξεκινώντας απο αυτήν την στενή της ταξης, και περνώντας μέσα απο την στενότερη ακομη κοινωνία των συναδέλφων, να καταλήξω σε όλα αυτά που διαδραματίζονται εκτός σχολείου
    τότε, ναι!, νομιζω πως θα μπορείς να σμιλεύεις χαρακτήρες με χ κεφαλαίο
    πάντα όμως θα εισαι ένα απο το σύνολο των πραγμάτων που θα επηρεάσει τον μικρό άνθρωπο που εχεις μπροστά σου
    ωστόσο, αν και οι δάσκαλοι χάσουμε το όραμα και τη διάθεση, νομίζω πως το μέλλον δεν θα γράφεται σίγουρο…

    • Ασημίνα νομίζω πως η τελευταία σου πρόταση περικλείει την ουσία των πραγμάτων αλλά και την ουσία της έννοιας Δάσκαλος! Θα συμφωνήσω με τα λεγόμενά σου προσθέτοντας μόνο το γεγονός ότι έχω την αίσθηση πως οι εκπαιδευτικοί ενδεχομένως να μην μαθαίνουν, υπό την έννοια που εσύ περιγράφεις στο σχόλιό σου, όσο θα έπρεπε κι αυτό ενδεχομένως να μη γίνεται με δική τους ευθύνη. Προς την κατεύθυνση αυτή η πολιτεία θεωρώ πως πρέπει να βοηθήσει όσο γίνεται περισσότερο τους εκπαιδευτικούς, βοηθώντας έτσι την ίδια την κοινωνία!

  9. Κώστα συμφωνώ απολύτως με την θαυμάσια χειρονομία σου να αφιερώσεις την ανάρτηση αυτή στον Δάσκαλο. Δεν χρειάζεται να πω εγώ περισσότερα από αυτά που λες εσύ. Το μόνο ίσως που θα μπορούσα να προσθέσω είναι ότι σαν παιδί που μεγάλωσε στο εξωτερικό είχα την τύχη να έχω αληθινούς δασκάλους που τουλάχιστον με έμαθαν να αγαπώ τούτη την γλώσσα, τούτη την χώρα, να νοιάζομαι για τους άλλους να σέβομαι εκείνους που τα μαλλιά τους άσπρισαν στην βιοπάλη και εκείνους που τώρα μπαίνουν στο στίβο της ζωής.
    Μεστός όπως πάντα στον λόγο σου Κώστα.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

