Μέτρο.

(c) Τελευταίος

(c) Τελευταίος

Το 2013 μπήκε στη ζωή μας προ ολίγων ημερών και είναι ίσως η πρώτη φορά μετά το 2010 που κάποιοι άνθρωποι ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία. Η μεγάλη πλειοψηφία βέβαια των Ελλήνων εξακολουθεί να κοιτάζει τα μελλούμενα με σκεπτικισμό και φόβο, υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με το παρελθόν και αυτή δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι ένα ικανό ποσοστό των κατοίκων αυτής της χώρας έχουν πια συνειδητοποιήσει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο μας οδήγησε εδώ που είμαστε σήμερα δεν είναι/ήταν άλλο από την έλλειψη του μέτρου. Η αλόγιστη και ασυλλόγιστη σπατάλη των διαθέσιμων πόρων κάθε οικογένειας, κατ’ επέκταση και του κράτους, που αποτελούσε τον κανόνα έχει αρχίσει να αποτελεί παρελθόν.

Μιλώντας για την οικογένεια και αφήνοντας έξω από το συλλογισμό μας τα του κράτους και της κυβέρνησης, ελάχιστοι θα είναι οι Έλληνες που δε θα συμφωνήσουν πως μέχρι τώρα διαβιούσαμε σ’ αυτή τη χώρα με τη νοοτροπία του ‘δε βαριέσαι, έχει ο Θεός…’, λες και το μέλλον έρχεται από μόνο του και δεν απαιτεί εκ μέρους μας εργασία αλλά και σχεδιασμό. Το πλαστικό χρήμα και τα δανεικά είχαν φτάσει στο σημείο να καθορίζουν όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζαμε τις ανάγκες μας, πραγματικές ή μη, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμασταν μέσα στην κοινωνία. Η επίδειξη έγινε μέρος της καθημερινότητας και η συσσώρευση υλικών αγαθών, άχρηστων στις περισσότερες περιπτώσεις, ήταν ο κανόνας. Η κρίση έφερε δραστικές αλλαγές, επώδυνες ενίοτε για ορισμένες κατηγορίες πληθυσμού, μαζί όμως έφερε και την αλλαγή του σκεπτικού. Το αποκορύφωμα ήρθε από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης που έκανε το 80% περίπου των Ελλήνων φέτος να μην προμηθευτούν και να αναζητήσουν εναλλακτικούς και φθηνότερους τρόπους θέρμανσης. Αυτό που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν αδιανόητο, η άδεια δεξαμενή του πετρελαίου θέρμανσης στο υπόγειο του σπιτιού μας, είναι φέτος πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα αυτή έκανε το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να ανοίξει τα μάτια του και να συνειδητοποιήσει το πόσο λανθασμένα διαχειριζόταν την οικονομία του μέχρι σήμερα. Αν μπορούμε να ζήσουμε και να περάσουμε το χειμώνα χωρίς πετρέλαιο θέρμανσης γιατί να μην μπορούμε να κάνουμε υπαναχωρήσεις και σε άλλα, λιγότερο ίσως, σημαντικά ζητήματα; Ο Έλληνας που τώρα πια ζεσταίνεται δίπλα στο τζάκι του ή βάζει σε ένα δωμάτιο ένα θερμοπομπό, περιορίζοντας δραστικά το κόστος θέρμανσης, καταλαβαίνει πως αν τις προηγούμενες δεκαετίες ζούσε με τον τρόπο που ζει σήμερα, όχι μόνο οικονομικό πρόβλημα δε θα είχε, το αντίθετο μάλιστα, θα ήταν πολύ πλούσιος, αν συνυπολογίσουμε δε πως τότε οι κοινωνικές παροχές που σήμερα πληρώνει διατίθεντο άφθονες και δωρεάν από το κράτος.

Ο Έλληνας μοιάζει να βρίσκει αυτό που είχε ξεχάσει, το μέτρο. Ίσως κι αυτός να είναι ο λόγος για τον οποίο δεν έχουν σημειωθεί στη χώρα γεγονότα όμοια με αυτά της Αργεντινής ή άλλα αντίστοιχα. Κάπου βαθιά μέσα του έχει καταλάβει ότι είναι συνυπεύθυνος, στο μερίδιο που του αναλογεί βέβαια, για τη σημερινή δημοσιονομική κατάσταση καθόσον δημιούργησε χρέη και υποθήκευσε το μέλλον του και τις εργασιακές του προσόδους στο όνομα απλώς και μόνο της εφήμερης καλοπέρασης. Οι ίδιοι άνθρωποι ζουν σήμερα με τους μισούς ή και λιγότερους πόρους από ότι πέντε ή δέκα χρόνια πριν και βλέπουν πως τα καταφέρνουν χωρίς όμως αυτό να μοιάζει παράδοξο στα μάτια τους μιας και άρχισαν να καταλαβαίνουν πως αυτά που εύκολα και χωρίς περίσκεψη δικαιολογούσαν παλιότερα δεν ήταν τίποτα άλλο παρά σπατάλη και κακή διαχείριση. Συνειδητοποίησαν πως όσο είχαν πόρους αντί να αποταμιεύουν φροντίζοντας το μέλλον τους, ξόδευαν έχοντας τότε στο νου πως κάθε μέρα θα είναι καλή μέρα! Σήμερα, αναλογιζόμενοι τη λανθασμένη πορεία του παρελθόντος, νομίζω πως θέτουν τα θεμέλια για τη σωστή πορεία τους στο μέλλον. Μπορεί οι διαθέσιμοι πόροι να είναι εμφανώς λιγότεροι αλλά η αξιοποίησή τους γίνεται πια με πολύ αποδοτικότερο τρόπο. Κι έχει καταλάβει επίσης πως όσο μοιρολογεί δε βρίσκει λύσεις, η κρίση αντιμετωπίζεται πρωτίστως ατομικά και πάντα δρώντας! Γι’ αυτό, παρά τις δυσμενείς συνθήκες, είμαι αισιόδοξος και πιστεύω πως η επιστροφή του Έλληνα στο μέτρο μόνο καλά αποτελέσματα μπορεί να φέρει σε τούτον το τόπο.

- ◊ -

Το ιστολόγιο αυτό φιλοξένησε τις σκέψεις μου για περισσότερα από τρία χρόνια και παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε με σκοπό να εξωτερικεύσω τις σκέψεις μου κατέληξε σε μια πολύτιμη για μένα πηγή γνώσεων και απόψεων που μέχρι τότε αγνοούσα. Θεωρούσα τον εαυτό μου ανοιχτόμυαλο αλλά διαβάζοντας τα σχόλια αλλά και τις αναρτήσεις σας κατάλαβα πως ανοιχτόμυαλος δε σημαίνει να έχεις ανοιχτή μόνο μια χαραμάδα, χρειάζεται κάτι πολύ περισσότερο… Έγινα καλύτερος άνθρωπος, ενδεχομένως δε και  σοφότερος και αυτό το οφείλω αποκλειστικά και μόνο σε εσάς με τους οποίους είχα αυτό το δίαυλο συνδιάλεξης και ανταλλαγής απόψεων. Ένα ευχαριστώ σίγουρα δεν είναι αρκετό, σας στο στέλνω όμως μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου.

Ο κύκλος αυτού του ιστολογίου δεν έχει κλείσει, ούτε πρόκειται να το εγκαταλείψω, άλλωστε νομίζω πως αποτελεί πια μέρος της καθημερινότητας αλλά και της προσωπικότητάς μου. Δυστυχώς όμως, τα σχέδια που έχω θέσει στην αφεντιά μου ως στόχο για το 2013 και παρά τις αρχικές μου εκτιμήσεις, δε θα μου αφήσουν το χρόνο για να μπορέσω να παρευρίσκομαι σ’ αυτό το χώρο έτσι όπως θα ήθελα κι έτσι η απουσία μου για μερικούς τουλάχιστον μήνες θα είναι επιβεβλημένη. Τα ημίμετρα και οι πρόχειρες δουλειές δε μου αρέσουν οπότε θεωρώ καλύτερο να αφήσω κάτι παρά να ασχολούμαι επιδερμικά και χωρίς ουσία.

Οι επισκέψεις μου στα ιστολόγιά σας βεβαίως δε θα σταματήσουν, ίσως όμως τα σχόλιά μου από εδώ κι εμπρός να είναι λιγοστά.

Θα μπορείτε να με βρίσκετε στο facebook, αν και δεν είμαι τακτικός θαμώνας…, ενώ στο Εν θερμώ θα συνεχίσω να αναρτώ παλιές και νέες Μικρές Ιστορίες.

Με τις καλύτερες ευχές μου για το 2013 και μαζί με ένα ειλικρινές και πολύ μεγάλο ευχαριστώ για όλα όσα μου δώσατε όλα αυτά τα χρόνια, σας αφήνω αλλά δε σας αποχαιρετώ…

Εις το επανιδείν!

  1. Ελπίζω πως οι ασχολίες σου το 2013 να σου αφήνουν, έστω και αραιά, τον χρόνο να μας γράφεις κείμενα σαν το σημερινό που έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα οπτική ματιά της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας.

    • Αθεόφοβε, ο κόσμος των ιστολογίων είναι για μένα ένας κόσμος μαγικός που, αν μη τι άλλο, αποτελεί όχι μόνο πηγή γνώσης αλλά και κατανόησης όλων όσων συμβαίνουν γύρω μας.Οι διαφορετικότητα στις αντιλήψεις αλλά και ο πλουραλισμός των απόψεων, τουλάχιστον όσων τεκμηριώνονται και δεν είναι λόγια του αέρα, αποτελούν για μένα μια εξαιρετική δεξαμενή από την οποία αντλούσα αλλά και αντλώ υλικό για σκέψη και προβληματισμούς. Οπότε, όπως είπα και πιο πάνω, δε φεύγω από το μέρος αυτό, απλώς θα απουσιάσω για ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Τίποτα δεν αποκλείει το γεγονός ότι ακόμα και αύριο μπορεί να γράψω μια καινούρια ανάρτηση, αλλά προς το παρόν η απουσία μου είναι επιβεβλημένη.

      Την καλησπέρα μου.

  2. Λέγετε πως η “επίγνωση” είναι το πρώτο βήμα προς τη σοφία και σοφία δεν είναι μόνο όμορφα λόγια αλλά και πράξεις…
    Είναι σίγουρο πως το μεγαλύτερο μέρος της χώρας έχει πια επίγνωση πως το μέτρο χάθηκε και τώρα καλείται να πληρώσει ακριβά την απληστία πολλών ετών και να αναλάβει ο καθένας ατομικά τις ευθύνες του…
    Ναι, Κώστα μου τα πράγματα είναι έτσι ακριβώς όπως τόσο καθαρά και απλά τα περιγράφεις…δράση λοιπόν! ;-)
    Εύχομαι η νέα σου ασχολία να σε γεμίσει με εσωτερική χαρά και ας σε χάσουμε από τα blogs μας για λίγο…πάντως από τις καρδιές μας δύσκολα θα χαθείς!!!

    ΑΦιλιά από την μα-μάγισσουλα (μια και εσύ έτσι με βάπτισες!) :)

    • Καλή μου μαμ-μάγισσα, όντως πρόκειται περί επίγνωσης κι έχω την αίσθηση πως οι συνάνθρωποί μας, αργά ίσως, την ανακάλυψαν κι άρχισαν να βαδίζουν σε ένα δρόμο με πιο στέρεες βάσεις πια.

      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και να είσαι σίγουρη πως δε θα χαθούμε!

      Τις καλύτερες ευχές μου για την καινούρια χρονιά καλή μου μαμ-μάγισσα και πολλά πολλά ΑΦιλιά :)

  3. Καλή χρονιά και καλή επιτυχία, Κώστα μου, με ό,τι κι αν ασχολείσαι ή καταπιάνεσαι!

    Ασφαλώς η απουσία σου θα φανεί κι ο μεστός ήρεμος λόγος σου θα μου λείψει, αλλά πρώτα απ’ όλα είναι η πραγματική ζωή κι οι ανάγκες της και μετά η διαδικτυακή -ή όποια άλλη- ενασχόληση και συντροφιά.

    Για άλλη μια φορά μας αποχαιρετάς -έστω προσωρινά- μ’ ένα μετρημένο και νηφάλιο κείμενό σου, το οποίο με την άδειά σου προσυπογράφω, και που επιβεβαιώνει στα μάτια μου των πρηγούμενων λόγων μου το αληθές!

    Να είσαι καλά!

    • Ευάγγελε λόγια σαν κι αυτά που διάβασα πιο πάνω από έναν άνθρωπο όπως εσύ νομίζω ότι με τιμούν διπλά και ένα απλό ευχαριστώ θεωρώ πως είναι λίγο! Να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια κι εύχομαι το 2013 να είναι μια χρονιά χωρίς προβλήματα και χωρίς στεναχώριες για σένα και τους οικείους σου.

      Δε θα χαθούμε σε καμία περίπτωση πάντως :)

  4. Κώστα πολύ ενδιαφέρουσα η οπτική σου και έχεις δίκιο. Έχουν σαφώς γίνει βήματα για να ξαναβάλουμε το μέτρο στην ζωή και στην καθημερινότητα μας. Πλέον έχουν αρχίσει και μπαίνουν προτεραιότητες όχι τόσο κατ’ επιλογή, όσο κατ’ ανάγκη, αλλά σημασία στην συγκεκριμένη περίπτωση έχει το γεγονός και όχι η αιτία.
    Αλλάζουν πολλά, αφού ζήσαμε εκ του συστάδην μια κατάσταση δύσκολη που απαιτούσε και απαιτεί αλλαγές – καμιά φορά ριζικές – στην νοοτροπία και στον τρόπο σκέψης μας.
    Εύχομαι ότι και αν έχεις αποφασίσει να κάνεις να στεφτεί με επιτυχία και τα σχέδια σου να σου προσφέρουν χαρά και ψυχική ηρεμία.
    Πολλές ευχές και για ένα παραμυθένιο 2013 μιας και δεν είχα βρει την ευκαιρία να σου δώσω τις ευχές μου για καλή χρονιά. Καλή χρονιά λοιπόν να έχεις εσύ και οι αγαπημένοι σου.
    Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

    • Μαρίνα, θέλοντας και μη πια τα πράγματα έχουν αλλάξει και η προσαρμογή είναι επιβεβλημένη. Άλλωστε, όπως έχει διδάξει και η Φύση, όποιος δεν προσαρμόζεται απλά χάνεται!

      Πολλές ευχές και σε σένα για τη νέα χρονιά. Κάθε σου όνειρο ας γίνει πραγματικότητα φέτος :)

      Την καλημέρα μου.

    • ANNA
    • Ιανουαρίου 8th, 2013

    Kαλημέρα και από εμένα. Πρώτα από όλα αφήνω ευχές για το 2013 να είναι αντάξιο των προσδοκιών σου.
    Συμφωνώ και προσυπογράφω και εγώ με το κείμενό σου. Μακάρι να μάθαμε αυτό που ξεχάσαμε, το παν μέτρον άριστον!!!!!!
    Πολύ σπατάλη δυστυχώς.
    Πολύ ασύδοτη οικονομική διαχείριση και στα των οικογενειών και στα του κράτους.
    Μακάρι να διδαχθήκαμε από αυτήν την κρίση. Γιατί μόνον τότε όλα θα φτιαχτούν καλύτερα.
    Κλέβω από την αισιοδοξία σου και αφήνω επίσης ευχές για καλή επιτυχία σε ό,τι έχεις καταπιαστεί.
    Να σαι καλά και ας σε βλέπουμε λίγο!

    • Μέτρον άριστον, σωστά το λες. Αν δε μάθουμε και τώρα που τα πράγματα δεν είναι όπως μια δεκαετία πριν, τότε Άννα είμαστε άξιοι της μοίρας μας! Χαίρομαι που συμμερίζεσαι την αισιοδοξία μου και νομίζω ότι αν όλοι μας αισθανθούμε αισιόδοξοι αυτό από μόνο του θα κάνει τα πράγματα καλύτερα.

      Σε ευχαριστώ πολύ για τις ευχές. Με τη σειρά μου σου εύχομαι ότι καλύτερο για τη νέα χρονιά για σένα και την οικογένειά σου.

      Την καλημέρα μου.

    • Θωμάς
    • Ιανουαρίου 8th, 2013

    Κώστα, καλή χρονιά σε σένα και την οικογένειά σου. Εύχομαι γρήγορα να επιστρέψεις δριμύτερος. Θα μου λείψει η ανάγνωση των κειμένων σου και η συζήτηση μαζί σου αλλά είμαι σίγουρος πως δε θα χαθούμε.

    • Θωμά, σου στέλνω τις καλύτερες και θερμότερες ευχές μου για τη νέα χρονιά.

      Σίγουρα δεν πρόκειται να χαθούμε, άλλωστε το ιστολόγιο δεν είναι ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας :)

      Την καλημέρα μου.

  5. Αρκεί αυτό το πάθημα να γίνει μάθημα στον λαό μας, -όσο του αναλογεί η ευθύνη- και να πορευτεί καλύτερα στο μέλλον.

    Να είσαι καλά και πάντα δημιουργικός.
    Καλή Χρονιά και να e-συναντιόμαστε για καλό.

    • Θαλασσένια,το πάθημα καλό είναι να γίνει μάθημα αρκεί όμως το μάθημα αυτό να μην ξεχαστεί με την πάροδο του χρόνου.

      Τις καλύτερες ευχές μου για τη νέα χρονιά.

    • VaD
    • Ιανουαρίου 9th, 2013

    To έχουμε ξαναπει,ειναι αυτονοητο,η ζωή ειναι εξω απ’τα μπλογκια,εδω ασχολούμαστε στον ελευθερο χρόνο μας…οταν μπορεις,εδω ειμαστε…

    • Βασίλη, καλή χρονιά να έχουμε και το σίγουρο είναι πως δε θα χαθούμε!

      Την καλημέρα μου.

  6. Καλά τα λες, σε πολλά συμφωνώ. Αρκει να μην υπερεκτιμήσουμε το “εμείς φταίμε”.

    Φταίμε ΚΑΙ εμείς αλλά δεν φταίμε ΜΟΝΟ εμείς.

    Κάποιοι μας προέτρεπαν, μας χάραζαν δρόμους και εμείς τους διαβαίναμε, μας έπαιζαν και εμείς χορεύαμε..

    Όσο άστοχη είναι μία θεωρία συνωμοσίας ότι όλα σχεδιάσθηκαν και επεβλήθησαν απ έξω, άλλα τόσο είναι άστοχο και το “εμείς φταίγαμε”.
    Η αλήθεια πάντα στη μέση.

    Να είσαι καλά. Τώρα που τέλειωσα τα δικά μου (παραδίδω το δε΄λυτερο βιβλίο για επιμέλεια και έκδοση) θα μπω στις συναρπαστικές ιστορίες σου. .

    • Γιώργο καλημέρα.

      Σίγουρα δεν πρέπει να υπερεκτιμήσουμε το ‘εμείς φταίμε’, άλλωστε αυτό φωνάζει ολόκληρο το άρθρο, μέτρο, παντού χρειάζεται μέτρο! Και όπως λες κι εσύ, η αλήθεια είναι πάντα στη μέση!

      Χαίρομαι για την ολοκλήρωση του έργου σου και για να σου πω την αλήθεια ανυπομονώ να το δω στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Καλή επιτυχία σου εύχομαι ολόψυχα :)

  7. ενίσταμαι κ. πρόεδρε, γνώρισα ανθρώπους που δε βάλαν πετρέλαιο, μα είχαν στο χέρι το νέο iphone. το πουλάς και βγάζεις το χειμώνα που λένε.

    θαρρώ πως δυστυχώς μάλλον έχουμε δρόμο μακρύ για ν’αρχίσουμε να λειτουργούμε με περισσότερο μέτρο.

    αλλά ας είμεθα αισιόδοξοι, όπως λες! καλή χρονιά εύχομαι, με υγεία καταρχάς, χαρά κι ελευθερία! εδώ γύρω θα είμαστε και θα τα λέμε που και που, δε χανόμεθα :)

    • Νέστορα, εγώ είμαι ο πρόεδρος; Χα, χα, χα… :0

      Αυτόν που είχε το iPhone στο χέρι αλλά δεν έβαλε πετρέλαιο δεν τον λυπάμαι, αυτόν που έχασε τη δουλειά του ή ο μισθός του έμεινε ο μισός και δεν μπορεί να τα φέρει βόλτα σκέφτομαι. Όπως και να έχει το πράγμα πάντως, έχεις δίκιο και συμφωνώ μαζί σου στο γεγονός ότι έχουμε μεγάλο δρόμο ακόμα μπροστά μας μέχρι να δούμε σε ολόκληρη την κοινωνία να γίνεται το μέτρο πραγματικότητα.

      Την καλημέρα μου και σίγουρα δε θα χαθούμε!

    • melita
    • Ιανουαρίου 13th, 2013

    Καλησπέρα Κώστα μου , σου εύχομαι καλή χρονιά και από εδώ , με υγεία, χαρούμενες στιγμές, δημιουργία , έμπνευση και πολλή αγάπη.
    Ξέρω ότι αν και θα μου λείψει η σπιρτάδα σου και ο ιδιαίτερος τρόπος γραφής με τον οποίο παρουσίαζες τα κείμενα σου , ότι δεν θα χαθούμε (σε “βλέπω” εξάλλου συχνά στο φατσοβιβλίο).
    Ανυπομονώ όμως για καινούργια κείμενα στο εν θερμώ .Σε φιλώ!!

    • Μελίτα, συγγνώμη που άργησα να σου απαντήσω αλλά η ζωή τρέχει μερικές φορές πιο γρήγορα από όσο μπορούμε να την ακολουθήσουμε :)

      Καλή χρονιά λοιπόν κι από εδώ και να είσαι σίγουρη πως δε θα χαθούμε! Όσο για καινούρια κείμενα, προσπαθώ και γράφω όσο μπορώ… ;)

      Την καλησπέρα μου!

  8. Νομίζω ότι είναι η πρώτη φορά που γράφω κάποιο σχόλιο σε κάποιον ιστολόγο που μας αποχαιρετά έστω και προσωρινά.
    Προφανώς μου κακοφαίνεται :)

    Να είσαι καλά Κώστα και να κάνεις αυτό που λέει η καρδιά σου.

    Καλή Χρονιά

    • Τζων Μπόη, σύντομα θα αναλάβω “δράση” ξανά, προς το παρόν όμως υπάρχουν κάποιες άλλες προτεραιότητες που πρέπει να ρίξω το βάρος!

      Καλή χρονιά έστω και καθυστερημένα Τζον Μπόη :)

  9. Όπου και να πας,πάλι σε εμάς θα γυρίσεις!(χα,χα,χα)
    Να είσαι καλά και εδώ είμαστε να σε περιμένουμε!

    • Χα, χα, χα… Πάλι εδώ θα γυρίσω, δίκιο έχεις!

      Την καλημέρα μου :)

  1. No trackbacks yet.

Υποβολή απάντησης

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 597 other followers

